Orta Çağ’da Avrupalılar, Sivri Burun Ayakkabılara Neden Bu Kadar Fazla Düşkündü? Sebeplerini Okuyunca Taşlar Yerine Oturacak!

Bu karanlık ve enteresan alışkanlıklara ev sahipliği yapan Orta Çağ döneminde giyim ve kuşam, neredeyse her şeyden önemliydi. Onlar için ne giydikleri ve ne taktıkları, büyük dikkat isteyen bir ayrıntıydı.

Peki Orta Çağ’da Avrupalılar, sivri burunlu bu ayakkabılara neden bu kadar çok düşkündü?

Orta Çağ modasının en gülünç ve en çarpıcı trendlerinden biri olan bu ayakkabılara, “crakow” veya “poulaine” ismi verilmişti.

1340 civarında Shoes: An Illustrated History isimli kitabın yazarı, Rebecca Shawcross’a göre bu ayakkabılar, Polonya’nın bir şehri olan Krakow’da ortaya çıkmıştı. O dönemde ayakkabıyı almaya gücü yeten herkesin tercihi, crakowlardan yanaydı.

Ayakkabıların burnu ne kadar uzun olursa giyenin itibarı da o kadar yüksekti. Yine Orta Çağ Avrupa’sının önde gelen isimleri için crakowlar, geçici bir moda akımından ziyade bir semboldü.

Özellikle itibarlı ve zengin erkekler, bu ayakkabıları sosyal statülerini ve servetlerini toplumun gözü önüne sermek için kullanırdı. Absürt derecede uzun burunlu bu ayakkabılar, oldukça pahalıydı ve giyenlerin fiziksel uğraşlarını engelliyordu.

Bu sebeple crakowlar, sadece saygınlığın ve zenginliğin değil; boş vaktin, lüksün ve çabadan uzak oluşun da bir göstergesiydi.

Bu ayakkabıların ucu, herhangi bir destek olmadan dik şekilde duramıyordu. Çağın ayakkabı ustaları crakowları dik tutabilmek için; tüy, yosun ya da yün gibi yumuşak malzemeler kullanırdı. 

İçi doldurulmayan ayakkabıların ucu gevşek ve sarkık olurdu. Ayrıca burun uzunlukları çeşitlilik gösterir, bazılarının üzerinde dikkat çekici desenler bulunurdu.

Öte yandan crakowların o dönem şartlarında, cinsel bir cazibesi de vardı. Ayakkabıların bilekleri saran renkli çorabı göstermek için katlanması, o dönemde oldukça çekici bir detaydı. 

Kıyafet boylarının giderek kısaldığı ve genç erkeklerin bacaklarını sergilemekten çekinmediği bu dönemde, bu bileksiz ayakkabılar bacakları uzun gösterir ve ön plana çıkarırdı.

Günümüze kadar gelmeyi başaran crakowların çoğu, derinden yapılmıştı.

Fakat Orta Çağ Avrupalıları, bu ayakkabıların yapımı için bulabildikleri tüm kumaşları da kullanmıştı. Toplumun en üst tabakaları, ayakkabıları ipek, kadife ve bezeli kumaşlarla donatırdı. Ayrıca crakowlar bazen elle boyanır bazen ise grift desenlerle süslenirdi. 

Kaynaklar: Medium, Arkeofili

Orta Çağ dönemine ait ilginizi çekebilecek diğer içeriklerimiz:

Related Posts

10 yıldır ilk kez oluyor: Google’dan anlamsız değişiklik

Teknoloji devi Google, 10 yıl aradan sonra ilk kez ikonik “G” logosunda değişikliğe gitti. Ancak bu görsel güncelleme, kullanıcılar arasında büyük bir fark yaratmak bir yana, neredeyse fark edilmedi bile.

Geleneksel Türk Okçuluğu Şampiyonası’nda ödüller sahiplerini buldu

Sakarya’nın Karasu ilçesinde bu yıl ikinci kez düzenlenen Geleneksel Türk Okçuluğu Şampiyonası, nefes kesen mücadelelere sahne oldu. Üniversite öğrencilerinin kıyasıya yarıştığı şampiyonada dereceye giren sporculara ilçe protokolü tarafından ödülleri takdim edildi.

WhatsApp kullanıcılarına mesaj gönderdi: Yeni özellik tanımlandı

Dünyaca ünlü anlık mesajlaşma uygulaması WhatsApp’tan kullanıcılarına müzikli yenilik. Artık ruh halinizi yansıtan şarkılarla durum güncellemesi yapmak mümkün hale geldi.

Yapay zekaya göre Anneler Günü’nde annenize en az bir kez vermeniz gereken hediye!

Yapay zeka analizleri, bu yıl Anneler Günü’nde en anlamlı hediyenin, alıcısına özel olarak tasarlanmış ve duygusal emek barındıran armağanlar olduğunu gösteriyor.

WhatsApp’a yapay zekalı özet geliyor

Facebook ve WhatsApp’ın sahibi Meta, Private Processing adlı yeni teknolojisiyle yapay zekâ destekli özellikleri tam gizlilikle sunmayı hedefliyor. Bu sistem sayesinde kullanıcı mesajlarına ne Meta ne de WhatsApp erişebilecek; tüm işlemler güvenli ve şifreli bir ortamda gerçekleşecek.Bu doğrultuda, WhatsApp’ın Android için yayınladığı 2.25.15.12 beta sürümünde dikkat çeken yeni bir özellik ortaya çıktı: mesajların özel olarak özetlenmesi.

WhatsApp’tan gelen o mesajlara sakın tıklamayın: Bilişim uzmanından kritik uyarı

Türkiye Bilişim Derneği (TBD) Başkanı Kenan Altınsaat, vatandaşların elektronik posta (e-posta) veya WhatsApp üzerinden kendilerine ulaşan hatırlatma veya reklam linklerine doğrudan gitmek yerine, kendi internet tarayıcılarını kullanmalarının daha doğru olacağını bildirdi.